Od tejto lekcie až do záveru kurzu sa budem venovať Blenderu a 3D modelovaniu. Začneme vysvetlením základného prostredia a pridáme si do scény jednoduché objekty.
V ľavom menu nájdeme základné nástroje. Sekcia tools sa mení v závislosti od módu. V "object mode" tu nájdeme transformácie alebo nastavenie tieňovania.
Dole je, okrem časovej osi, prepínanie módov a nastavenie zobrazenia scény. V dolnej lište prepíname aj medzi typmi editorov scény. 3D view slúži na modelovanie.
V kurze využijeme ešte UV/Image editor pri textúrovaní. Iné nástroje sú určené na animáciu, materiály alebo skriptovanie v Pythone. Tieto sú nad rámec tohto kurzu.
Vpravo je nastavenie scény. Tu priraďujeme objektom materiály, pracujeme so súradnicami, nastavujeme farbu, textúru, svetlo a kameru.
V základnej scéne sa nachádzajú vždy 3 objekty: kamera, svetlo a kocka.
UKÁŽKA
V tejto ukážke si vyskúšame základné transformácie objektov.
Pre vyznačenie obejktu naň klikneme v "object mode" pravým tlačítkom myši. Ľavým tlačítkom premiestňujeme bod pre vkladanie nových objektov.
Pohľad na scénu ovládame stredným tlačítkom myši. Po stlačení stredného tlačítka otáčame pohľad okolo stredu scény. Shift + stredné tlačítko + pohyb je
posun pohľadu v rovine, kde sa pohľad pôvodne nachádzal. Koliesko slúži na priblíženie a oddialenie pohľadu.
Posunutie objektu v scéne iniciujeme tlačitkom G. Stlačenie G + X iniciuje posunutie v smere x-ovej osi. Podobne G + Y a G + Z.
Podobne vieme objekt posúvať pomocou súradnicových šípiek (červená = v smere osi X, zelená = v smere osi Y a modrá v smere osi Z).
Lepšie je však použiť presné súradnice v pravom menu v záložke "Object".
Na rotáciu slúži klávesa R. Vtedy rotujeme okolo priamky so smernicou totožnou so smerom pohľadu. R + X , R + Y, R + Z funguje podobne ako pri posunutí.
Vtedy rotujume okolo daných osí. Každá rotácia okolo ľubovolnej osi sa dá vyskladať z týchto troch rotácií.
Napokon vieme meniť rozmery objektu cez škálovanie. Preň je vyhradená klávesa S. Dá sa škálovať aj čiste v smere osí a rovín.
Rozmery a rotáciu vieme tiež presne zadať v záložke "object", čo je pre presné modelovanie nevyhnutné.
PRÍKLAD
Pridáme do scény niekoľko objektov.
Pre objekty, ktoré nie sú kocka priradíme hladké tieňovanie (smooth shading v nástrojoch naľavo).
V pravom menu pridáme každému novému tvaru/objektu materiál a nastavíme farbu.
Na záver si vyrenderujeme našu prvú scénu pomocou klávesi F12. Späť do scény sa vrátime klávesou ESC.